Let op: ‘coeo Incasso’ is de nieuwe naam van Centraal Invorderings Bureau (CIB)

Vanaf 10 januari 2022 gaat CIB verder als coeo Incasso (spreek uit als: “kooweejoo incasso”). Meer informatie over de naamsverandering leest u hier.

Is mijn bericht van coeo Incasso echt?

Vanwege het feit dat er meermaals valse berichten in omloop zijn, begrijpen wij dat consumenten zich afvragen of het bericht dat zij van coeo Incasso hebben ontvangen echt is. Als u twijfelt aan de echtheid van het ontvangen bericht? Dan raden wij u aan altijd contact op te nemen met coeo Incasso.

Zo kunt u controleren of uw bericht van coeo Incasso echt is.

Het kan voorkomen dat u een brief, e-mail of SMS van coeo Incasso heeft ontvangen. De reden dat u een aanmaning heeft ontvangen, is omdat u waarschijnlijk een onbetaalde rekening heeft bij een bedrijf dat coeo Incasso heeft ingeschakeld om deze openstaande rekening bij u te incasseren. Om er zeker van te zijn dat u een echt bericht van ons heeft ontvangen, leggen wij uit hoe deze er van buiten precies uitziet.

Hoe ziet zo’n originele envelop van coeo Incasso eruit?

Op een originele (Nederlandse) envelop van coeo Incasso staat ons logo tweemaal bedrukt. Linksboven op de envelop staat ons volledige logo, inclusief beeldmerk en “coeo Incasso”. Daarbij staat ons beeldmerk groot licht gedrukt, rechtsonder. 

Op een Belgische envelop is daarentegen enkel rechtsonder een paarse ”swoosh” te zien en onder het venster een donkerblauw priority logo van PostNL.

Tot slot staat links onderaan op de envelop een turquoise lijn, met rechts daarvan onze adresgegevens: Wilhelminakade 159, 3072 AP Rotterdam.

Hoe herken ik een echte e-mail van coeo Incasso?

Aanmaningen sturen wij vanaf het e-mailadres [email protected] (of .be). Een echte e-mail van coeo Incasso vermeldt altijd uw dossiernummer (bestaande uit 8 cijfers) en het telefoonnummer waarop u ons kunt terugbellen.

Hoe herken ik een verdachte e-mail?

Veel pogingen tot oplichting beginnen met een valse e-mail. Daarom is het belangrijk om echte van valse e-mails te kunnen onderscheiden. De e-mailwijzer van Fraudehelpdesk kan u hierbij helpen.

In 7 vragen duidelijkheid over een e-mail:

  1. Heeft de e-mail een persoonlijke aanhef?
  2. Lijkt de e-mail foutloos geschreven?
  3. Bent u klant bij het genoemde bedrijf?
  4. Is de e-mail verstuurd vanuit een e-mailadres van het bedrijf zelf? (In ons geval: @coeo-incasso.nl)
  5. Is de toon van de e-mail vriendelijk en krijgt u voldoende tijd om te reageren?
  6. Verwijst de e-mail naar een betrouwbare website? (Plaats uw muis boven de link zonder te klikken. Werkt u met een tablet? Houd dan de link langer ingedrukt)
  7. Wat zegt uw gevoel? Is de e-mail echt?

Is het antwoord op alle vragen ja? Waarschijnlijk is deze e-mail echt.

Is het antwoord op een van deze vragen nee? Waarschijnlijk is de e-mail vals. Denkt u een fraude e-mail te hebben ontvangen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Kijk verder wat u kunt doen op FraudeHelpdesk.nl.

Bron: Fraude Helpdesk

Hoe zien de SMS’jes van coeo Incasso eruit?

In een originele SMS van coeo staat altijd uw dossiernummer (bestaande uit 8 cijfers) vernoemd. Daarbij sluiten wij het bericht af met beveiligde ‘short-link’ https://cib.fyi/(code), waarbij het logo van coeo te zien is. Dit laatste kan afhankelijk zijn van de weergave-instellingen op uw telefoon.

Wat kan ik doen? 

Weet u zeker dat u een echt bericht heeft gekregen van coeo Incasso? Dan kunt u de boodschap natuurlijk niet zomaar negeren. U kunt op Mijn coeo terecht voor alle informatie over wat u vervolgens kunt doen. 

Weet u het niet zeker?

Twijfelt u aan de echtheid van het ontvangen bericht? Dan raden wij u aan altijd contact op te nemen met coeo Incasso via 010 – 41 45 444. Daarnaast kunt u de tips van de consumentenbond bekijken of via checkjelinkje.nl een verkorte link controleren, zonder dat u de achterliggende pagina bezoekt.